Urban Design i Marrakech

marrakech01.jpg

Til alle sider omkring Marrakech viger palmelunde for nybyggeri. Alle fotos: Nicolai Steinø

9. semester, urban design, har nu været i Marrakech i fire dage, og det er både spændende og relevant for semesterets tema, som er turisme. De fleste af os har lejet cykler og vover livet i den kaotiske trafik. Den første dag var en lærer og to studerende fra arkitektskolen i Rabat med os, for at hjælpe os til rette. Vi bor på arkitektskolens annex – et lille gårdanlæg med sovesale og spise- og arbejdsrum, tæt på medinaen og byens moderne centrum. Fine forhold! Congiergen laver morgenmad til os hver morgen, og vi har en bus med chauffør til vores rådighed under hele opholdet.

Folkene fra arkitektskolen har hjulpet os med at lave aftaler med hhv. kommunens byplankontor, et kontor der administrerer vandressourcerne i regionen og et der tager sig af byens vandforsyning. Vi har været til et par af møderne allerede, og da alt foregår på fransk, har jeg rig lejlighed til at få løsnet mine noget rustne franskkundskaber, ved at oversætte spørgsmål og svar for de studerende. Vand er i det hele taget det store tema her, al den stund at der ikke er nok af det. Der har været tørke i flere år, og grundvandstanden synker med rasende hast. Samtidig vokser byen uhæmmet til alle sider, og vandbehovet stiger tilsvarende.

Medinaen og den berømte plads Djema el Fna er naturligvis lige så eksotiske som man kunne forestille sig. Jeg, der ellers synes at jeg har en rimelig stedsans, for vild i medinaen i to timer på min første dag på cykel. At stadig flere af de traditionelle atriumhuse, Riads, i medinaen bliver solgt som ferieboliger til velhavende udlændinge og indrettet så de svarer til den europæiske drøm om det eksotiske Arabien er en helt anden historie.

Marrakech som er på ca. 1,5 mio. indbyggere, har en økonomi som i alt overvejende grad baserer sig på turisme. Djema el Fna og medinaen med dens mange paladser og historiske monumenter er den oprindelige attraktion, men som noget nyt er golfturisme i voldsom vækst. Med udspring i den royale golfbane som blev grundlagt i 1930erne, har golfturismen nu udviklet sig, ikke blot med flere golfbaner, men også med hele golf-resorts – 5 ialt – med ferieboliger i bekvem afstand fra de 18 huller.

Det kan synes absurd med så mange vandhungrende golfbaner på et sted hvor der er notorisk vandmangel, og der synes da heler ikke at være taget stilling til, hvor de på længere sigt skal få vand fra til at holde plænerne grønne. Ikke desto mindre skyder der stadig flere hoteller og ferieboliger op overalt. Et helt område tæt på medinaen er for nyligt udlagt alene til hoteller og ferieboliger, og store dele af området er allerede bebygget – typisk i form af gated communities.

Formålet med opholdet er at de studerende skal lave feltundersøgelser i forbindelse med de projekter som de er i gang med i dette efterår. Alle projekterne relaterer sig på den ene eller anden måde til turisme, og blandt projekttitlerne er bl.a. vertical medina, agro-park, water banking, urban golf, roof top sleep-in, garden hotel, architectural infrastructure, og meget mere. Nogle af de første skitseprojekter kan ses på holdets blog.

Efter Marrakech tager vi til Rabat, Marokkos hovedstad som ligger ved atlanterhavskysten, hvor vi skal deltage i en workshop på arkitektskolen, sammen med marrokanske studerende. Formålet med workshoppen er, sammen at udvikle idéer til både de marrokanske og de danske studerendes projekter. Pointen er naturligvis, at de studerendes forskellige indsigt og baggrund kan virke gensidigt til nye erkendelser.

marrakech07.jpg

Da Marrakech ogs kaldes for den røde by efter den rødbrune jordfarve som prægede de oprindelige lerklinede huse, skal alle nye huse (noget misvisende) holdes i nuancer af pink, som giver fornemmelsen af at befinde sig i en gigantisk pudderdåse

marrakech02.jpg

Eklekticisme og nytraditionalisme er de foretrukne stilarter i Marrakech netop nu, som i dette projekt for byens kommende nye banegård

marrakech03.jpg

Med sine 1,5 mio. indbyggere og overvejende individuelle transportmidler fra æselkærrer og knallerter til biler og lastbiler, er byen i Atlasbjergene præget af stigende trafikproblemer

marrakech04.jpg

I modsætning til i den moderne by, foregår morgentrafikken i medinaen i et noget mere adstadigt tempo

marrakech05.jpg

Som taget ud af en turistbrochure: En blind gammel mand iført en traditionel djellabah har fundet sin plads i solen i den overdækkede souk

marrakech06.jpg

Pause fra byens larm og virak: urban design-studerende i annexets gårdhave

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: