Engagér dig i dit studie

Jeg har modtaget følgende opfordring til studerende på A&D fra 5. semester-studerende Morten Grau Jensen:

Studentersamfund, fredagscafé, studienævn, rejseforening, festudvalg, buddy, styregrupper, udstillinger, tutorordning, …

Denne liste giver et godt billede af hvordan og hvor vi som studerende tager fat, for at forbedre hverdagen på her på universitetet for os selv og vores medstuderende. Denne indsats er i høj grad afgørende for hvordan studielivet udvikler sig på A&D og på universitetet som helhed.

I alle disse udvalg, nævn og bestyrelser sidder mange studerende hvert eneste år, som bruger en større eller mindre del af deres fritid på at gøre en frivillig indsats for vores fælles studiemiljø. Tid som de sagtens kunne have brugt på deres semesterprojekter, venner, eller andet, i stedet for.

Du er måske allerede engageret i dette arbejde på den ene eller anden måde, eller også er du en af de mange, som af den ene eller anden årsag “hænger i bremsen” eller tænker: “Det er der nok nogle andre der gør” eller “det kan jeg nok ikke finde ud af”.

For eksempel var der kun 1 person fra A&D, som meldte sig som tutor i år. Den normale tutorbesætning er på omkring 30-35 AD’ere (og behovet stiger hvert år). Den lave tilmelding kan selvfølgelig skyldes mange ting, men det er tankevækkende, hvor let det var, at få folk til at træde til på opfordring.

Faktum er, at det ofte er den samme lille gruppe folk fra hver årgang, som år efter år besætter de forskellige poster i nævn og udvalg, og som er initiativtagere eller arrangerer aktiviteter og arrangementer.

Nu er det ikke fordi alle studerende skal melde sig som formand i alle bestyrelser næste gang, men tænk over, om det ikke er din tur til at gøre en indsats næste gang muligheden byder sig.

Det behøver ikke nødvendigvis at være et stort stykke arbejde: Vær den, som hjælper til næste gang eller meld dig til et job/ansvar, som rækker lidt ud over det, som du normalt ville gøre og er lidt mere udfordrende end det plejer. Du vil hurtigt finde ud af, at meget af arbejdet ikke er så svært eller kedeligt, og at der altid er hjælp at hente.

Det er også en kærkommen lejlighed til at mødes om andet end det daglige projektarbejde, og du vil hurtigt finde ud af, at det giver dig nye kompetencer og erfaringer, som du ikke kan få andre steder og som kan gøre dig i stand til at overkomme større udfordringer i hverdagen.

Dette er derfor en opfordring til at tage et større fælles ansvar. Hvis vi alle bare gør en smule mere end vi plejer, rykker det stadig en hel del i sidste ende.

3 comments

  1. Rikke Sørensen, 5. sem

    Ihh Morten, du har så evig ret!

    Nu har jeg selv i år påtaget mig en rolle, som har krævet en del tid, men det er det værd! Til alle Jer derude, som føler, at det er vigtigere for Jer at bruge tiden på semesterprojektet eller sammen med vennerne: Jeg forstår Jer fuldt ud, det er jo også vigtigt, MEN! Det hele bunder jo i, at man som menneske hele tiden gerne vil udvikle sig både på faglige kompetencer og personligt velbefindende, og lige her skal man på ingen måde undervurdere værdien af det personlige udbytte af det frivillige arbejde.

    Hvadenten det er en lille opgave som tutor eller en større som formand for et udvalg eller nævn af den ene eller anden art, så udvikler man en række kompetencer både organisatorisk, socialt, diskussionsmæssigt, evt. fagligt eller økonomisk, og sidst men ikke mindst personligt! Man lærer så meget om sig selv og sine egen evner ved at putte sig selv i en ny rolle og løse opgaven bedst muligt.
    Måske finder du noget, som du er rigtig rigtig god til, men bare ikke havde forsøgt før.
    Måske lærer du et nyt menneske at kende, som du ikke vidste, du gerne ville møde.
    Måske får du en god kontakt til erhvervslivet eller andet, som du senere hen kan drage nytte af.
    Måske udvikler du dig på nogle af de områder, hvor du ikke følte dig dygtig nok.
    Og tænk… Måske bliver du ligefrem klogere på dig selv…

    Find nye udfordringer og stil nye krav til dig selv – du vil ikke fortryde det!

  2. Sikke I kan.
    Jeg ville gerne bestride det I skriver, men det er svært da I basalt set har ret. Jeg blev blot irriteret over den pegefinger I begge så smukt løfter højt med Jeres indlæg.

    HUSK nu på (for fanden) at der findes andet end faglige kompetencer i livet. Det er ikke alle der absolut SKAL være gode til en masse forskellige ting. I Jeres verdensbillede, skal I levne plads til og have forståelse for at folk også ønsker et liv ved siden af studiet og hvad dertil hører.

    Ned med fingeren! Og ellers møz!

  3. Rikke Sørensen, 5. sem

    Hej Arnars.

    Ja, det er en løftet pegefinger – nu taler jeg selvfølgelig kun på egne vegne – fordi jeg mener, det er nødvendigt! Jeg havde selv meget glæde af tutorordningen, og det tror jeg, de fleste havde. Og hvor ville A&D være med 150 nye studerende og 1(!!) tutor til dem alle? Så ja, det var bestemt en løftet pegefinger – eller måske et spark bagi!

    Men som du selv siger, så findes der andet i livet end faglige kompetencer, og det er præcis derfor, jeg forsøger at forklare, hvor meget man også får ud af det personligt. Jeg ville selv ønske mig 30 timer i døgnet, for der er travlt med studierne og livet ved siden af. Jeg forsøger blot at gøre opmærksom på, hvor ufatteligt meget jeg som person får ud af mit frivillige arbejde. Og jeg håber, der er andre, der vil unde sig selv at finde tiden til det… Også selvom der skal være plads til familie og andet udenfor A&D.

Leave a Reply

