Den nye eksamensform

Så kom den, den nye eksamensform. Farvel til fælles eksamination. Farvel til interessante diskussioner. Farvel til læring i forbindelse med eksamen. Goddag til gentagelse af de samme spørgsmål til hver enkelt. Goddag til timelang, kedelig venten, med mindre man har købt det nye Anders And-blad. Goddag til reel vurdering af den enkeltes standpunkt og fair og differentierede karakterer.

Eller hvad?

Hvad synes I, jer der har været med indtil videre? Både på den ene og den anden side af bordet. Hvordan er det at være henhodsvis studerende, eksaminator eller censor efter indførelsen af de nye eksamensregler. Thomas Broen har allerede lagt op til debat under en anden post her på blog’en. Jeg citerer hans kommentar nedenfor.

Thomas Broen Says:
January 14th, 2007 at 11:59 pm e
Nu er der formentlig mange der har fået stiftet bekendskab med den nye eksamensform her i Januar. Og jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre, hvordan andre har opfattet denne ændring af eksamen.

For mit eget vedkommende var det en meget “flad” fornemmelse at være til eksamen. Sammenlagt er man aktiv i ca. 20 minutter gennem hele eksamen – og dette er både med præsentation og den individuelle del. Hele det læringsmæssige aspekt, der lå i diskusionen ved den gamle gruppeeksamen er forsvundet. Man kommer ikke i dybden med nogle emner, da man ikke kan bygge videre på hinandens argumenter, så man virkelig kommer ind til kernen i projektet. Slutteligt ender eksamen med at man alligevel får en slags “samlet vurdering” af gruppen og projektet og ikke denne “individuelle vurdering”, der skulle være hele tanken bag den nye eksamensform.

Alt i alt mener jeg at det eneste den nye eksamen har gjort, er at berøve os studerende for en enestående læringssituation. Bedømmelsen er stadig så, som så – men i bedømmelsen er selvfølgelig det tilbagevendende problem – nemlig at man skal give et indtryk af, hvad man har lært gennem 4 måneder eller mere, på nu ca. 15 minutter – Temmelig problematisk efter min mening.

Men vil gerne høre om der er nogen der har andre vinkler – positive eller negative i forhold til dette emne. Evt. hvad der kan gøres for at få det læringsmæssige med i den nye eksamensform.

One comment

  1. Cecilie

    Er helt enig i, at det føles temmelig fladt at være “på” i sammenlagt 20 min. efter et helt semesters arbejde. På den anden side er det jo det, der har været formen for alle hidtidige eksamener, man har været til (i folkeskolen + gymnasiet). Grunden til, at det nu føles fladt, bunder nok også i, at vi har prøvet en anden form (gruppeeksamen), hvor man netop får mulighed for at komme meget dybere ned i projektet og dermed lærer meget mere!
    Et andet problem, synes jeg, er, at det er svært selv at komme med noget og føre samtalen under den individuelle del. Man kommer jo bare ind og har hverken et oplæg eller noget andet at diskutere ud fra, men bliver derimod “skudt ned” med rent faktuelle spørgsmål, som man så bare skal kunne svare på! Det er svært at få samtalen kørt over på noget af det, som man gerne vil diskutere i projektet. Der skal vi som studerende måske bare vænne os til, at der skal lægges mere op til de emner, der er værd at diskutere i den fælles præsentation – så man kan håbe på, at det lige netop er noget af det, vejledere og censor efterfølgende vil spørge ind til i den indivisuelle del!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: