Thomas og Nora down under

thomas-nora.jpg

Fotos: Thomas Sichelkow og Nora Fasmer Schønnemann

Thomas og Nora – to tidligere A&D-studerende – er i Sydney, Australien, hvor de har boet det seneste års tid, og hvor de arbejder på hver deres tegnestue. De havde egentlig planer om at tage tilbage til Danmark til oktober, men så kom begge tegnestuer til at deltage i den samme konkurrence, skriver Thomas…:

Afslutningen på studietiden i Aalborg blev samtidigt et farvel til Danmark. Tankegangen var, at hvis vi alligevel skulle forlade Aalborg, kunne vi lige så godt smutte udenlands, når nu vi var i gang… Australien endte med at blive målet, siden jeg havde haft et semester down under, og var meget positiv over for landet og den udvikling der er gang i hernede. Det skyldes et mix af forskellige kulturer der virkelig giver mening til begrebet “det multikulturelle samfund”.

De forskellige europæiske baggrunde er blevet godt og grundigt blandet sammen, for siden at blive tilsat en væsentlig portion asiatisk og indisk input i de sidste tyve år. (Ja Indien er en del af Asien men groft sagt kan det godt beskrives som to forskellige verdner!) Samtidig befinder Australien sig jo som sidste stop inden Antarktis og tættere på Jakarta, Kuala Lumpur og Manila end New York, London og Paris.

Langtidsplanlægning har aldrig været vores stærke side, så vi tog bare afsted, væbnet med en returbillet, eksamensbevis og et visa der tillod at vi kunne arbejde i op til 3 måneder hvert sted. Ikke overraskende var starten lidt hård, men Nora fik arbejde efter en lille måneds tid og jeg måtte vente til efter 3 måneder inden der var bid. Nora nåede at skifte tegnestue kort efter jeg fik job, og pudsigt nok endte jeg med at skulle lave konkurrenceprojekt i samarbejde med hendes gamle tegnestue.

Konkurrencen var udskrevet af AR (Architectural Review) som er den australske version af Arkitekten. Det er en årlig konkurrence som har til formål at gribe om et generisk problem i Australien og involverer tegnestuer landet over, for at få gang i en debat og formgivningsprocess. I år har problemstillingen omhandlet den spredte forstad. Australien er meget lig USA hvad angår biltransport, med endeløse forstæder der spreder sig i bedste F. L. Wright-stil udover landskabet.

Broadmeadows er en forstad der til fulde lever op til alle problemerne som forbindes med disse områder, men som nu vil danne en ny kerne og identitet (ja et forfærdeligt begreb men det slynges stadigvæk rundt på livet løs). Selve forløbet var delt op i to stadier, først en åben konkurrence, hvor de overordnede urban design-mæssige problemstillinger skulle tages stilling til, samt en mere detaljeret løsning af et enkelt område.

Herefter blev 7 vindere udtaget, som skulle arbejde videre med 7 delområder for at komme frem til en samlet plan. Den sidste del skulle involvere et samarbejde imellem vinderne, samtidig med at de skulle konkurrere om tre design-priser…

Jeg arbejder for en Urban Design-/landskabs-tegnestue og det blev besluttet at vi skulle deltage sammen med en arkitekt-tegnestue, som altså var Noras gamle arbejdsplads. De er begge mellemstørrelses tegnestuer (12-14 medarbejdere), og jeg havde ikke lige udsigt til den store indflydelse. Nora arbejder derimod for én enkelt arkitekt hvor der i højere grad er tale om et egentligt samarbejde, som det var tilfældet da også de arbejdede på konkurrencen.

Nu har jeg aldrig været særlig god til at holde min kæft og siden den anden tegnestue var meget god til at lytte til os og så siden hen gøre præcist som det passede dem, gik der ikke længe inden jeg blev nødt til at sige min mening. Den blev der lyttet meget fint til, hvorefter det blev fuldstændigt ignoreret. Uden at gå for meget i detaljer, endte det med at de to tegnestuer gik hver til sit for at udarbejde hvert deres forslag. Ja det var egentlig min idé, men jeg havde ikke tænkt over hvor spændende det ville være at skulle lave en andens design, i weekenden, imens der var F1-løb i byen – som forresten kan høres meget tydeligt fra vores kontor.

Ja for selv om mit tilbud gik ud på, at jeg gerne ville lave et forslag baseret på mit eget design i min egen fritid, endte det med at jeg skulle færdiggøre min chefs forslag i min egen fritid, uden at fjerne de problemer som jeg oprindeligt havde påpeget. Den burde jeg vist have hånderet helt anderledes… Alt imens arbejdede Nora og hendes chef efter arbejdstid med ligeværdig indflydelse på designet.

I sidste ende tabte vi første runde, vores tidligere samarbejdspartner tabte ligeledes. I dommerkommitéens begrundelse hed det, at vores grundlæggende design ikke var realistisk og derfor udelukkede vores løsninger. “Hvad sagde jeg?” Ja en lille sejr men en noget tom fornemmelse at blive bekræftet i mine meninger, når jeg samtidig havde spildt en masse tid på det. Til gengæld vandt Nora og hendes chef! Ikke dårligt af hende, at vinde en landsdækkende design-konkurrence i første forsøg, og så samtidig stå som partner, fremfor blot at være med på teamet som junior!

På nuværende tidspunkt har Nora lige sendt anden del til bedømmelse, og de indledende reaktioner har været positive over det karakteristiske Skandinaviske udtryk…!

Ellers har det været et spændende ophold, visumreglerne er blevet ændret, så vi har kunnet arbejde hvert sted i et halvt år i stedet for kun 3 måneder og dermed gjort det noget mere overskueligt. Det har naturligvis været lærerigt og en fantastisk oplevelse, men samtidig har det også været spændende at se, hvad vi selv har kunnet give tilbage. Om det være sig noget så banalt som at cykelstier kan være på indersiden af parkeringsbåsene i stedet for under (ja sådan er det her i øjeblikket), til en helt anden opfattelse af hvordan arkitektur bør ser ud. Under alle omstændigheder er det en god måde at finde ud af hvor vi selv står som nyuddannede, såvel som at kunne øjne svaghederne og styrkerne derhjemme i Danmark.

PS: Desuden er der heller ikke nogen der spørger til hvad vi er for nogen fra A&D og en Masters-titel er noget der indgyder respekt med det samme!

Thomas

Leave a Reply

