Paper om formgivning

workshop.jpg

Foto: Nicolai Steinø

I april 2006 afholdt Peter Mandal Hansen, Mine Özkar og jeg en formgivnings-workshop på 4. semester. Evnen til at forstå og manipulere form er grundlæggende for alle design-discipliner, hvad enten man beskæftiger sig med arkitektur, by- og landskabsdesign, eller industrielt design. Undervisning i formgivningskompetencer er derfor central for al design-undervisning, og kan ses som grundlaget for alle aktiviteter der knytter sig til formgivning.

For at opnå den bedste kvalitet når der undervises i formgivning, er det vigigt at overveje både metode, teori og pædagogik. Formforståelse og formgivningsevner afhænger ikke kun af intellektet, men af hele kroppen i det direkte møde med stof og rum. Og for at kunne kommunikere og udveksle viden om form, må man have en teoretisk forståelse af, og et vokabular om, form.

Workshop’en på 4. semester var et led i min forskning i formgivning, og blev efterfølgende brugt som case i et paper, hvor jeg indkredser forskellige metodiske, teoretiske og pædagogiske aspekter af forgivningsundervisning. Paper’et bliver præsenteret på en konference i Rabat, Marokko, til november. Indtil det bliver udgivet i konferencens katalog kan det læses her (pdf, 1,3MB, 12 sider).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: